Ikke tid til å trene? – da bør du lese dette!

Alle vet at det å trene gir bedre helse, men når tidsklemmen tar et saftig grep om hverdagen kan det være utfordrende å finne tid til trening.

Jeg har selv brukt tidsklemmen flittig som unnskyldning i flere år. Med fire barn og jobb som krever sitt er det lett å velge sofaen og kanalzapperen fremfor joggesko når kvelden kommer snikende. Og jeg er nok ikke alene om å ha det slik.

Mange har rett og slett ikke tid til å trene. Hverdagen er fullstappet fra morgen til kveld. For egen del står jeg opp klokken seks om morningen, og ender dagen med å legge barna i 20-tiden på kvelden.

Finne tid til trening

Når tidsklemmen tar et saftig grep om hverdagen kan det være utfordrende å finne tid til trening. Foto: Shutterstock

Så hvordan i alle dager skal man finne tid og energi til trening med en hverdagsagenda som fullbooket fra morgen til kveld? Løsningen er faktisk ganske enkel; prioriter riktig.

Selv Barack Obama har tid til å trene. Han har nok en travlere hverdag enn deg…

Christian Howlid, Lektor kroppsøving

Barack Obama har tidligere uttalt at han trener 45 minutter seks dager i uken. Som president i USA kunne han med rette sagt at han «ikke har tid» og de fleste ville nok kunne sagt seg enig i det. Han velger imidlertid å prioritere trening – hele seks dager i uken.

Når Barack Obama klarer å finne tid i sin kalender til trening, så kan du gjøre det også!

Hvorfor alt dette maset om trening?

Å trene det gir en del konkrete positive effekter som kan være fint å kjenne til:

  • Økt overskudd og trivsel
  • Bedre søvn
  • Langsommere eldring
  • Mindre risiko for overvekt
  • Mindre risiko for livsstilsykdommer
  • Bedre psykisk helse
  • Bedre evne til å mestre stress

Det høres kanskje rart ut, men å slite seg ut på trening gir deg faktisk mer overskudd og trivsel. Du får bedre søvn, og mestrer stress bedre. Dette hjelper deg i jobbsituasjon og generelt i dagliglivet – spesielt om du har småbarn. Dette burde være gode nok grunner for å starte med trening for de fleste.

Ikke legg listen for høyt

Det er ikke nødvendig å legge listen urealistisk høyt i begynnelsen. Det er ikke uvanlig å starte med for høy utgangshastighet på sin «nye livsstil», så kommer det et solid mageplask etter noen få uker.

Les også: Må jeg ha pulsbelte?

I slike situasjoner er det lett å gi opp den nye livsstilen, særlig om man føler at resultatene uteblir. Det er når slike situasjoner oppstår du skal fortsette, ikke gi deg! Formen blir bedre etterhvert, bare la kroppen få tid til å venne seg til det økte aktivietsnivået.

Hvis du klarer å gjennomføre 2-3 treningsøkter pr. uke, skal du være fornøyd. Etterhvert vil du nok føle at trening er morsomt og noe som er lettere å prioritere tid til. Litt etter litt vil hverdagsmønsteret ditt endres slik at trening er en del av din normale rutine.

Forever F.I.T 1

Forever F.I.T. er et komplett program med trening, kosttilskudd og kostråd som i tre enkle steg hjelper deg til å føle deg bedre og se bedre ut.

Vanskelig å komme i gang med treningen?

For egen del gjorde jeg en livsstilsforandring våren 2014. Resultatet er at jeg så langt er blitt 16 kilo lettere – og i betydelig bedre form. I tillegg har jeg fått økt overskudd og er mer fokusert.

Nå trener jeg 4-6 ganger pr. uke. Enten kroppsvektstrening, sykling, jogging eller fjellturer. Stort sett trener jeg etter at barna har lagt seg i 20-21 tiden på kvelden, og en typisk økt varer alt fra 30 minutter til 1,5 time. I helgene tar jeg meg gjerne en tur ut på morgenkvisten eller formiddagen.

Hvis du synes det er vanskelig å komme i gang med treningen, kan det være smart å få strukturert et ferdig opplegg hvor alt blir tilrettelagt for deg. Forever F.I.T. er et komplett program med trening, kosttilskudd og kostråd. Du kan lese mer om det her.

Det viktigste er ikke hva du gjør, men at du i det hele tatt gjør noe. All bevegelse er bedre enn ingen. Lykke til!

av Øyvind H. Bergesen

Legg igjen en kommentar