Pulsbelte – Må man ha pulsbelte?

 

Skal du legge ned timesvis med trening hver måned, vil du få mer ut av treningen hvis du har pulsbelte. I tillegg blir de morsommere å følge utviklingen i formen din.

Et pulsbelte kan du enten synkronisere med en pulsklokke, eller en app på smarttelefonen din. Selv bruker jeg min iPhone når jeg er på treningstur, enten det er til jogging eller sykling. Årsaken er veldig enkel, jeg hører alltid på musikk og har derfor med meg telefonen med Spotify dundrende i bakgrunnen.

Selv bruker jeg pulsbelte Wahoo Blue HR, men det finnes en hel rekke forskjellige varianter og produsenter. Pass imidlertid på at pulsbeltet du kjøper er kompatibel med din telefon hvis du har tenkt å koble den sammen med.

Pulsbelte med treningsappen RunkeeperPulsbelte med Bluetooth 4.0

Wahoo Blue HR er kompatibel med utvalgte Apple- og Android-produkter. Mitt eget pulsbelte er noen år gammel nå, men den fungerer fortsatt fint. Jeg benytter det stort sett sammen med iPhone 6 og treningsappen Runkeeper.

Det som er fint er at den inneholder ny Bluetooth-teknologi som ikke er like strømkrevende som tidligere versjoner. Med Bluetooth 4.0 teknologien går det månedsvis mellom hver gang jeg må bytte batteri i pulsbeltet, det synes jeg er fint.

Hvorfor skal jeg bruke pulsbelte?

De fleste, om noen, klarer å gjette seg frem til hvilken arbeidspuls man ligger på under treningsøkten. Spesielt gjelder dette oss glade amatører som ikke lever av trening. For å få mest mulig ut av treningstiden man legger ned, er det viktig at belastningen er riktig, ikke for høy, og ikke for lav.

En fin måte å kontrollere at du ligger i riktig pulssone, er å knytte pulsbeltet sammen med en treningsapp. Da kan du jevnlig få informasjon underveis i treningsøkten både på pulsen din, og hvilke sone du ligger i.

Skal du ut på en rolig joggetur og plutselig får du beskjed på øret ditt om at du ligger i sone 90-100% vet du at du har for høy belastning, og at du må roe deg litt ned. Det er lett å bli for ivrig når man er ute å trener, og da kan en rolig treningstur fort ende opp som kortvarig sprintøvelse.

Hele meningen med å ha et pulsbelte oppkoblet mot en treningsapp er at du skal kunne justere intensiteten på treningsøkten underveis. Vi kommer tilbake til hvordan du skal finne riktige pulssoner å trene i for beste effekt i et senere blogginnlegg.

Pulsbelte med pulsklokke

Du kan også kjøpe deg pulsklokke. Dette koster som regel en del tusen. Foto: Skjermdump fra Polar.com

Pulsklokke vs. pulsbelte + App?

I husstanden har vi også Polar pulsklokke og pulsbelte. I utgangspunktet er det letter å ha på seg pulsklokken enn å drasse med seg telefonen. Men siden jeg uansett er avhengig av å høre på musikk når jeg trener, og derfor har med meg telefonen på alle treningsturer, så passer det best med kombinasjonen pulsbelte + App for min del.

Her vil det selvfølgelig være like mange meninger som det finnes personer, og hvilken du foretrekker må du finne ut selv. Det som er helt sikkert er at pulsbelte + App er et rimeligere alternativ enn å kjøpe seg pulsklokke i tillegg. En pulsklokke koster som regel minst et par tusen om du skal ha noe som duger.

Du får ikke noe mer informasjon ut fra en pulsklokke enn i de en appene du kan laste ned til din smarttelefon. Både Runkeeper og Endomondo har et rikholdig alternativ med treningsformer du kan spore. Alt fra sykling, svømming til fjellturer. I tillegg kan du etter trening både se høydekurver, tider, kartdata og en mengde nyttig informasjon som gjør at du kan følge din egen utvikling.

av Øyvind H. Bergesen

Legg igjen en kommentar